Thursday, November 27, 2014

Apps in Education : The Tortoise and the Hare in AR



credits : Google

Happy Thanksgiving to all my usual American readers ! 

Não foi há muito tempo que escrevi e divulguei recursos educativos digitais Uma Janela para o Passado ou Learn Spanish by MindSnacks. Mas se quiser pesquisar neste blog, vai descobrir muitos outros que tenho divulgado e adaptado aos currículos escolares.



A Lebre e a Tartaruga 3D/RA

A Lebre e a Tartaruga, uma das fábulas mais lidas do escritor francês Jean de La Fontaine tem agora disponível uma versão em realidade aumentada #RA para tablets, iphone, smartphone. 

Esta será apenas a primeira de uma colecção de 10 histórias com a edição da LeYa/Gailivro, desenvolvidas em parceria com a ARP e com a Samsung que criam conteúdos tridimensionais em realidade aumentada. 

A Samsung tem sido associada a vários projectos educativos digitais. Lembremos, por exemplo, Caso Doca 21, divulgada neste blogue há alguns meses.



screenshot A Lebre e a Tartaruga
Jean de la Fontaine | RA



Ensino:

Na História da Lebre e da Tartaruga, as cenas ganham vida quando os jovens leitores apontam o dispositivo – tablet ou smartphone – para as páginas do livro,  seguindo assim o enredo em 3D, enquanto ouvem a narração da história. 

Um livro para crianças em formato tradicional com ilustrações bastante apelativas e uma aplicação (app) com narração interactiva, combinando assim a literatura clássica num novo método de leitura digital interactiva em Realidade Aumentada, cruzando novos métodos de leitura.

O livro está à venda desde o dia 25 Novembro 2014.






Curriculos: Língua Portuguesa.

Níveis : Ensino Básico (1º ciclo, 2º ciclo)

Nota: Aconselhável só a partir dos 6 anos, 3º/4º anos.

A aplicação (app) está disponível em:
Preços :

Livro : 11,90€

App : Gratuita



screenshot The Tortoise And The Hare
Jean de la Fontaine | AR 

Algumas considerações:

Já escrevi várias vezes neste blog sobre os desafios que as tecnologias 3D e Realidade Aumentada, por muito apelativas que sejam, podem colocar alguns problemas aos mais novos. 

As tecnologias 3D (filmes, video jogos, TV, apps) têm tido alguns alertas vindo não só dos criadores em 3D como também de companhias criadoras.

Há contra indicações que devem ser levadas em consideração pelos educadores - professores, pais - baseadas em estudos recentemente publicados. A ler aqui e aqui.

Crianças e adolescentes, sobretudo abaixo dos 6 anos, podem ser mais susceptíveis a problemas de saúde associados com a visualização em 3D. 

Por isso, é aconselhável que sejam cuidadosamente "supervisionados" durante a visualização de filmes, video jogos, TV e apps 3D.

Os educadores - professores, pais - devem acompanhar seus alunos e/ou filhos e perguntar se eles estão experimentando alguma anomalia. Mais do que isso, devem "dosear" e até não permitir que alunos com idade inferior a 6 anos não utilizem dispositivos em 3D.

Não quero com estas considerações incentivar os educadores a não utilizar recursos educativos digitais 3D. Bem pelo contrário, de outro modo não divulgaria a app A Lebre e a Tartaruga que considero vir enriquecer os recursos pedagógicos postos ao alcance dos professores, para utilização nos currículos escolares.

Quis apenas realçar os aspectos que devem ser tomados em conta antes da utilização destes rercursos digitais 3D, adaptando-os ao nível etário dos alunos, de modo a que estes possam usufruir com deslumbramento do prazer da leitura em completa segurança.



screenshot The Tortoise And The Hare
Jean de la Fontaine | AR 

After Learn Spanish by MindSnacks, a new app for education. This time a reading app.

Do you remember Jean de La Fontaine tales? For sure. 

The Tortoise And The Hare by the French wirter Jean de la Fontaine is now available in Augmented Reality. 

A book for children with Augmented Reality #AR 3D support and audio for tablets and smartphones, based on the celebrated French author of children's tales.


The Tortoise And The Hare, book

The app combines with a book The Tortoise And The Hare, on sale that has access to a rich 3D and audio content and an innovative version of this traditional story.

It provides an interactive experience. Using this app along with the book the user has access to rich 3D and audio content and an innovative version of this traditional storytale, a 'fable' by Jean de la Fontaine.



screenshot The Tortoise And The Hare,
Jean de la Fontaine | RA

Education Level:

Primary grades (3rd, 4th grade; K12)

Note: Children up-to 6 

Languages: 

Portuguese ; English

Prize:

Traditional book 11,90€

App: It's a free app

Available:

Devices:

This app is designed for tablets, iphone, smartphone.



screenshot The Tortoise And The Hare,
Jean de la Fontaine | RA

Education:

Is 3-D technology healthy for children's eyes? With the popularity of 3-D movies, TV, video games, apps, it's natural to wonder what, if any, effect the technology has on children's eyes. 

I wrote two or three times here and here (French language) about 3D and AR and children's health.

The 3D and AR (augmented reality) are very captivating but not so good for little children. Educators - teachers, parents - must pay attention and not allowed children younger than 6 years old to use it.




Nintendo and other 3D device companies have issued warnings about children's use of their new products. The original Nintendo warning, in late 2010, urged parents to prevent children under age 6 years from prolonged viewing of the device's digital images, in order to avoid possible damage to visual development. 

Should teachers and parents be concerned?

There's no evidence that watching something in 3D damages a child's vision. In fact, watching 3D media is pretty much the same as watching something in real life. That's why the American Academy of Ophthalmology says watching something in 3D is unlikely to harm your child's eyes.

However, recent safety advice has said 3D is not suitable for children, specially under 6 years. Video game designers and other 3D device makers have warned against letting children younger than 6 years old use their products for fear of possible damage to their developing vision. But there isn't any conclusive evidence  for a valid concern until some days ago.


On November 6th, the Agency for Food, Environmental and Occupational Health and Safety (Anses) added that access for those up to the age of 13 should be "moderate".

"In children, and particularly before the age of six, the health effects of this vergence-accommodation conflict could be much more severe given the active development of the visual system at this time."

Anses

Some thoughts:

It's impossible to ignore educational digital resouces. We can't, as teachers to understimate the value of those awesome digital resources. Thechnology enhances the school curriculum. Young people are fascinated by technolgy, they born with technology, they use it all day. 

To use movies, video games, apps in the classroom is inevitable and necessary to approach the curriculum to real life.

The app The Tortoise And The Hare is so captivating and created under pedagogical advice. You must use it paying attention to the age of your students, that's all.

However, you should 'moderate' the access of your students younger than 6 years old using 3D  in the classroom.

However young students up-to 13, there is no warming by using 3D. So you have an interesting post about Arcade Fire and Google 3D, one of the most-read posts on my blog (Secondary education, Vocational education).


Note:  The educational digital resources and tools published on this blog are my own choices. I don't do endorsements or advertising.

G-Souto

28.11.2014
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